Δευτέρα, 4 Μαρτίου 2013

Αντικρίζοντας τον Παρθενώνα






Το περικαλλέστερο οικοδόμημα της ελληνικής αρχαιότητας, το κορύφωμα της αρχιτεκτονικής και γλυπτικής χαρακτηρίζει τον Παρθενώνα.
Ναός αφιερωμένος στην Πολιάδα Αθηνά, κτισμένος καθαρά σε δωρικό ρυθμό με πεντελικό μάρμαρο, εκφράζει το υψηλότερο σημείο ακμής της αρχαίας Ελλάδας.


Θεμελιώθηκε στο Εκατόμπεδο, τον πρώτο ναό της Θεάς που κατέστρεψαν οι Πέρσες το 490 π.Χ
Η ονομασία Παρθενών επικράτησε μετά τον 4ο αιώνα π.Χ.
Δεν αποτελεί τον μεγαλύτερο αρχαίο ελληνικό ναό, η ομορφιά, η απλότητα και η τελειότητα του όμως είναι απαράμιλλες.
Η οικοδόμηση του αρχίζει το 447 και περατώνεται ύστερα από εννέα χρόνια, το 438 π.Χ Δύο αξεπέραστοι καλλιτέχνες σχεδιάζουν και εκτελούν το θαυμαστό αυτό έργο, ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης κάτω από την εποπτεία του Φειδία.


Σε τί οφείλεται όμως η αρμονία των γραμμών και το θαυμάσιο αισθητικό αποτέλεσμα;





Επάνω στο ναό, δεν υπάρχει ευθεία γραμμή, ούτε κατακόρυφη ή οριζόντια.
Τίποτε δεν είναι μαθηματικά συμμετρικό, ακριβώς για να δημιουργείται το άψογο αυτό αποτέλεσμα, κατά τη θέα του συνόλου του μεγάλου οικοδομήματος.
Οι στυλοβάτες των μεγάλων πλευρών δεν είναι οριζόντιοι αλλά στο κέντρο υψώνονται μόλις 8 πόντους.
Οι κίονες στο μέσο του ύψους τους, έχουν μία ένταση και χωρίς να είναι κατακόρυφοι γέρνουν λίγο προς τα μέσα.

Ο χρόνος έφθειρε σημαντικά το μνημείο που άλλαξε πολλές φορές προορισμό. Έγινε στην αρχή ορθόδοξος χριστιανικός ναός, αργότερα γίνεται ο μητροπολιτικός ναός των Γάλλων δουκών ενώ την περίοδο της Τουρκοκρατίας μετατρέπεται σε τζαμί.
Το 1685 μία οβίδα του Μοροζίνι που κανονιοβολούσε την Αθήνα, πέφτει πάνω στον σηκό, που ήταν γεμάτος πυρίτιδα, προκαλώντας μία τεράστια έκρηξη καταστρέφει 14 κίονες και τον εσωτερικό τοίχο εκτός από τον οπισθόδομο.





Η φθορά του ναού συνεχίζεται όταν το 1803 ο Έλγιν ληστεύει τα γλυπτά, καταστρέφοντας τον εξαίρετο διάκοσμο.
Ό,τι απέμεινε περιμαζεύεται με τη φροντίδα των αρχαιολόγων και ο ναός αναστυλώνεται το 1939.


Η ανυπέρβλητη ομορφιά του Παρθενώνα αλλά και των άλλων μνημείων της Ακροπόλεως φαίνεται ότι συγκινεί περισσότερο επισκέπτες ξένων χωρών, παρά τους σύγχρονες Έλληνες που αδιαφορούν για αυτή.
Το μοναδικό αυτό μνημείο του αρχαίου ελληνικού μεγαλείου, αποτελεί προορισμό και όνειρο ζωής για πολλούς ταξιδιώτες που το συναντούν συγκινημένοι φτάνοντας στην Αθήνα από τα πέρατα του κόσμου.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου